WPROWADZENIE PRZEPISÓW WS. SZTUCZNEJ INTELIGENCJI
Na forum Unii Europejskiej temat sztucznej inteligencji jest obecny już od wielu lat. Wszystkie podjęte działania doprowadziły w ostateczności do podjęcia kluczowego w tym obszarze rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1689 z dnia 13 czerwca 2024 r. w sprawie ustanowienia zharmonizowanych przepisów dotyczących sztucznej inteligencji oraz zmiany rozporządzeń (WE) nr 300/2008, (UE) nr 167/2013, (UE) nr 168/2013, (UE) 2018/858, (UE) 2018/1139 i (UE) 2019/2144 oraz dyrektyw 2014/90/UE, (UE) 2016/797 i (UE) 2020/1828 (akt w sprawie sztucznej inteligencji, tzw. AI ACT). Państwa członkowskie zostały zobowiązane m.in. do wyznaczenia organów nadzoru rynku oraz przyjęcia rozwiązań umożliwiających nakładanie kar finansowych.
Projekt polskiej ustawy wprowadzającej rozwiązania dotyczące sztucznej inteligencji powstaje w ramach Ministerstwa Cyfryzacji. Zgodnie z uzasadnieniem do projektu, który został publicznie przedstawiony w dniu 16 października 2024 r., ustawa koncentruje się na ustanowieniu roli organów państwa w tym obszarze oraz ustanowieniu środków kontroli i nadzoru. Kluczowym aspektem jest takie uregulowanie obszaru jego kompetencji i podległości, aby pozostawał w pełni niezależny od administracji rządowej – tylko w ten sposób polskie rozwiązanie sprosta wymogom unijnym. Wstępna nazwa tego organu to Komisja Rozwoju i Bezpieczeństwa Sztucznej Inteligencji, a w jej skład mają wchodzić przedstawiciele:
- ministra właściwego do spraw informatyzacji;
- ministra powołanego w celu koordynowania działalności służb specjalnych, a w przypadku, gdy nie został wyznaczony – Kancelarii Prezesa Rady Ministrów;
- prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych;
- prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów;
- Komisji Nadzoru Finansowego;
- rzecznika Praw Obywatelskich;
- rzecznika Praw Dziecka;
- Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji;
- prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej.
Natomiast przewodniczący komisji ma być powoływany przez premiera w drodze konkursu.
Wprowadzanie nowych i innowacyjnych rozwiązań podzielono na dwa etapy. Już teraz Wiceminister Cyfryzacji wspomina, że zagadnienie tzw. sandboxów zostało odłożone w czasie. Te systemy do zamkniętego ulepszania AI wymagają, zdaniem ministerstwa, usystematyzowanego i działającego organu nadzoru. Niektórzy specjaliści liczą również, że dopiero zastosowanie prawnych rozwiązań w praktyce ukaże jakie jeszcze sfery wymagają regulacji i w którą stronę taka regulacja powinna się rozwijać.
Aktualnie projekt jest na etapie opiniowania społecznego, czyli na jednym z pierwszym poziomów legislacyjnych. Jego ostateczny kształt może zatem ulec zmianie. O wszystkim będziemy na bieżąco informować!