Projektowanie i audyt etykiet
zgodnych z przepisami prawa
Projektowanie zgodnych z prawem etykiet usługa Kancelarii Lexperts dedykowana dla przedsiębiorstw z branż silnie regulowanych (chemicznej, nikotynowej, spożywczej, ekologicznej, urządzeń elektrycznych/AGD oraz innych). Nasz zespół zapewnia kompleksowe wsparcie prawne i merytoryczne w zakresie oznakowania produktów, ściśle według obowiązujących aktów prawnych UE i krajowych.
CLP
W ramach usługi oferujemy projektowanie etykiet zgodnych z wymogami takich regulacji jak m.in. rozporządzenie CLP (1272/2008/WE) dla chemikaliów, dyrektywa 2014/40/UE (TPD) dla wyrobów tytoniowych i e-papierosów, rozporządzenie 1169/2011 w zakresie znakowania żywności, przepisy o znakowaniu produktów ekologicznych (np. logo rolnictwa ekologicznego UE) czy dyrektywy nowego podejścia wymagające oznaczeń typu CE i etykiet energetycznych dla sprzętu. Nasi prawnicy ściśle współpracują z grafikami wyspecjalizowanymi w legal design, aby tworzyć projekty etykiet uwzględniające wszystkie obligatoryjne elementy: od treści ostrzeżeń, składów, kodów partii, dat ważności, po odpowiednie piktogramy, znaki jakości, certyfikaty czy instrukcje użytkowania. Każdy projekt przechodzi weryfikację prawną zanim trafi do druku – dzięki temu ryzyko błędu lub braku wymaganej informacji jest zminimalizowane do zera.
Audyt etykiet
Drugim filarem jest audyt istniejących etykiet i oznakowań. Audyt przeprowadzany przez naszych ekspertów polega na szczegółowym sprawdzeniu zgodności etykiety z obowiązującymi przepisami prawa. Analizie podlega zarówno treść etykiety, jak i jej forma. Weryfikujemy m.in.: poprawność użytych nazw i określeń (np. czy produkt spożywczy nie jest opisany w sposób wprowadzający konsumenta w błąd w rozumieniu przepisów prawa żywnościowego), kompletność informacji (np. pełna lista składników wraz z alergenami zgodnie z wymogami UE, obecność wymaganych znaków ostrzegawczych dla chemikaliów zgodnie z CLP, ostrzeżeń zdrowotnych dla nikotyny, czy umieszczenie danych producenta/importera), a także zgodność formatu prezentacji z przepisami (np. wielkość czcionki co najmniej 1,2 mm na etykietach spożywczych, kontrast i czytelność, język urzędowy danego kraju). Po audycie przygotowujemy raport zgodności, w którym wskazujemy ewentualne niezgodności z konkretnymi paragrafami/artykułami ustaw lub rozporządzeń oraz rekomendujemy działania naprawcze. Dzięki takiemu eksperckiemu podejściu klienci otrzymują rzetelną ocenę ryzyka prawnego związanego z danym oznakowaniem produktu.
Prawa autorskie do oznaczeń na etykiecie
Uzupełnieniem usługi jest doradztwo w zakresie praw autorskich i własności przemysłowej dotyczących etykiet. Zwracamy uwagę, by projekt etykiety nie naruszał cudzych znaków towarowych czy praw autorskich (np. do wykorzystanych grafik), a jednocześnie pomagamy zabezpieczyć prawa do unikalnych elementów etykiety stworzonych dla klienta. Przygotowujemy umowy przeniesienia autorskich praw majątkowych do projektów graficznych etykiet, doradzamy rejestrację znaków towarowych i wzorów przemysłowych, aby chronić oznaczenia produktu na rynku. W efekcie nasi klienci nie tylko spełniają wymogi informacyjne, ale także zyskują ochronę prawną swojego brandingu.
Nasza kancelaria, posiadając interdyscyplinarny zespół (radcowie prawni specjalizujący się w prawie chemicznym, żywnościowym, własności intelektualnej oraz projektanci legal design), jest w stanie sprostać nawet najtrudniejszym wyzwaniom z zakresu etykietowania. Wieloletnia praktyka z klientami z różnych sektorów pozwala nam na bieżąco śledzić zmiany legislacyjne (nowelizacje ustaw, rozporządzeń UE, wytyczne organów nadzoru) i proaktywnie dostosowywać rozwiązania dla klientów. Zapewniamy tym samym ciągłość zgodności – etykiety zaprojektowane lub skontrolowane przez Lexperts pozostają aktualne wobec zmieniających się przepisów, a w razie potrzeby szybko rekomendujemy wprowadzenie modyfikacji.
Wybór usługi projektowania i audytu etykiet w Lexperts to gwarancja, że produkt wprowadzany na rynek spełnia wszystkie rygorystyczne wymogi prawne, co przekłada się na bezpieczeństwo prawne przedsiębiorstwa, uniknięcie sankcji administracyjnych oraz pozytywny odbiór produktu przez konsumentów i kontrahentów.